MX Cross
Image default
Sport

Feiten en fabels over creatine

Creatine; iedere sporter kent het wel. Deze stof, die je lichaam zelf ook aanmaakt, zorgt voor meer uithoudingsvermogen en snelheid tijdens je trainingen. Dit levert dan op zijn beurt weer meer spiermassa en kracht op. Bijkomend voordeel is dat je lichaam ook sneller hersteld. Al met al dus hét middel voor iedere sporter. Creatine wordt dan ook in groten getale verkocht als supplement in poedervorm, maar hoe kun je nou eigenlijk die creatine uit voeding halen? Om je hierbij te helpen, hebben wij een lijst voor je gemaakt met de feiten en fabels over creatine.

Fabel: Is creatine illegaal?

Bij het lezen van de voordelen die het gebruik van creatine met zich meebrengt, stellen veel mensen de vraag of het niet gaat om een strafbaar middel. Dit is totaal niet het geval. Het wordt namelijk ook gewoon in je eigen lichaam aangemaakt. Je hoeft je dus geen zorgen te maken dat het illegaal is. Topsporters die streng gecontroleerd worden op het gebruik van illegale middelen mogen ook gewoon creatine gebruiken. Zelfs bij topsporters wordt het dus gewoon toegelaten.

Het is ook niet zo dat je niet meer hoeft te sporten als je creatine gebruikt. Niks gaat immers vanzelf. Creatine is een hulpmiddel om langer en zwaarder te trainen en om op deze manier een grotere prestatie te leveren.

Feit: je kan creatine uit voeding halen

Zoals we in de introductie al vertelden, is creatine hét middel voor veel intensieve sporters en zijn er veel mensen die speciale creatine shakes drinken. Veel mensen vergeten echter dat je creatine ook gewoon uit voeding kunt halen. Je hoeft dus niet per se veel geld uit te geven aan supplementen. Hoewel het creatinegehalte niet al te hoog is in het eten, volstaat dit wel voor de meeste mensen.

In voeding vind je de meeste creatine in: haring, kabeljauw, kogelbiefstuk of varkensvlees. Ook in plantaardige voeding vind je creatine. Denk hierbij aan: noten of peulvruchten.

https://kossonutrition.nl/creatine-wat-is-het-en-hoe-werkt-het/